vrijdag 11 maart 2011

Hoog cholesterol


Van de week vroeg mijn buurvrouw mij hoe ze haar cholesterol wat naar beneden kan brengen. Na een bezoek aan haar huisarts had ze te horen gekregen dat haar cholesterol wat aan de hoge kant is. Ze heeft zelf het idee dat ze al gezond eet en vroeg mij om tips om haar dieet en lifestyle in dat opzicht nog wat te kunnen optimaliseren.


De tips die ik haar even snel uit mijn hoofd kon geven waren:
- lichaamsbeweging (half uur p/dg)
- afvallen (indien van toepassing, in haar geval hoeft dat niet)
- vermijden van suiker en witmeel en alles waar dat in verwerkt is
- eet gezonde vetten (olijfolie, vette vis, avocado, cocosolie, roomboter en (wal)noten)
- mediteer (2 x 20 min. p/dg)
- zorg voor voldoende vitamines en mineralen (vooral vitamine B3)


Onder het motto 'Toeval bestaat niet' ontvang ik daags daarna deze link in mijn mailbox. De link brengt me naar een videobericht waarin Jesse van der Velde en Ralph Moorman, twee jonge aanstormende voedingscoaches, met elkaar praten over de zogenaamde 'cholesterol illusie'. Deze video wil ik mijn buurvrouw en iedereen die geinteresseerd is niet onthouden (laat je niet afleiden door de zwoegende dame op de achtergrond :-))

Bij een vetarm/koolhydraatrijk dieet (de meeste vermageringsdieten) worden suikers in triglycerides omgezet. Triglycerides zijn de slechte componenten van cholesterol en een hoog gehalte triglycerides vormen een risiko voor hart- en vaatziektes. Het lijkt paradoxaal maar het triglyceride niveau zakt bij een dieet dat hoog is in vet en laag in koolhydraten. Het is voor de meeste mensen maar moeilijk te geloven dat hun cholesterol spiegel verbeterd bij toepassing van een dieet met meer vetten.
De hormonen Insuline en Glucagon spelen een rol bij de vorming van cholesterol. Insuline stimuleert de aanmaak van cholesterol terwijl Glucagon de aanmaak remt. Mensen met een chronisch hoog insuline niveau hebben vrijwel altijd ook een hoog cholesterol niveau. Een gezond eetpatroon met gezonde, natuurlijke vetten bevordert gezonde hormoonspiegels.*

*Uit het boek 'The Perfect 10 Diet' hevan Dr. Michael Aziz M.D.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten