zaterdag 1 juni 2013

Rijstebrij met rozijnen en amandel


(uit het kookboek De Natuurrijke Keuken, blz. 76)

Voor 4 personen
Ingrediënten
- 125 gram zilvervliesrijst (2 uur weken in water)
- 2 theelepels biologische vanillepoeder
- paar snufjes kaneel
- 3 eetlepels rozijnen
- 2 eetlepels amandelen (4 uur weken in water)
- 1 liter amandel- of rijstemelk

Bereiden
1. Breng de melk net aan de kook in een pan
2. Voeg de geweekte zilvervliesrijst toe en breng opnieuw kort aan de kook
3. Roer de rijst los van de bodem en voeg de rozijnen toe
4. Laat het geheel op laag vuur gedurende 1 uur zachtjes gaar koken
5. Hak de geweekte amandelen grof en roer deze door de rijstebrij
6. Roer nu het vanillepoeder erdoor. Serveer de rijstebrij met wat kaneel erover, eventueel gegarneerd met verse rode vruchten.

Warme herinneringen.
Als ik aan rijstebrij denk, denk ik aan de keuken van mijn oma. Mijn grootouders runden een klein hotel/café/restaurant en mijn oma was altijd bezig in de keuken met de maaltijden voor de gasten. Als klein meisje mocht ik dan vaak helpen met het roeren in de rijstepap, het maken van rozen op de roomboter of het dekken van de tafels. Ik herinner me dat daar de radio altijd aan stond en mijn oma luidkeels meezong met de smartlappen van de Zangeres zonder Naam.
Warme herinneringen dus .

Ouderwets lekker!
Vandaar dat ik bij het doorbladeren van het boek al meteen besloot dat dit recept in elk geval geprobeerd moest worden. Ondanks dat het recept vermeld staat in het hoofdstuk ‘Dessert’ heb ik besloten het als ontbijt te gebruiken. Aangezien ik geen koemelk gebruik heb ik deze vervangen door amandelmelk (rijstemelk mag ook), de rozijnen heb ik aangevuld met wat moerbeien en de kaneel heb ik tegelijk met het vanillepoeder in de pap geroerd. En het mag gezegd worden: de pap was ouderwets lekker! Omdat de portiegrootte is bedoeld als nagerecht kom ik niet uit met ¼ deel dus ik eet de helft van de pap als ontbijt en bewaar de andere helft voor de volgende dag. Althans…….dat was de bedoeling. De pap was zo lekker dat ik de andere helft ’s middags als tussendoortje heb opgegeten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten