zondag 4 augustus 2013

VRUCHTENMOES MET NOTEN EN PITTEN


Ik heb van een boekenbon die ik voor mijn verjaardag heb gekregen het Ayurveda kookboek van Lies Ameeuw gekocht. Wat een prachtig boek is dat! Het water loopt me in de mond bij al die heerlijk ogende foto's.
 
Dit is een heerlijk (ontbijt)recept van allerlei zuidvruchten:
 
3-4 porties

300 gr gedroogde zuidvruchten

(pruimen, appel, abikozen (ongezwaveld), vijgen, sultana’s, gojibessen, cranberries etc)

½ liter water, appelsap of witte druivensap

1 eetl. Zonnebloempitten

1 eetl. Sesamzaadjes

1 eetl. Lijnzaad

1 eetl. Pompoenpitten

1 eetl. Grofgehakte amandelen

1 eetl. Grofgehakte hazelnoten

½ paplepel kaneel

½ theelepel kardamompoeder

mespuntje zwarte peper

 

optioneel: 3 eetl. Rozenwater, kokosbloesemsuiker

 

laat de gedroogde vruchten, zaden en noten 1 nacht weken in water of sap.

Laat ze de volgende dag uitlekken in een fijnmazig vergiet en spoel eventueel even af onder de kraan.

Snijd de grotere zuidvruchten klein.

Breng op smaak met de kruiden en eventueel het rozenwater en/of kokosbloesensuiker en hussel goed door elkaar.

 


Gebruik de vruchtenmoes in (havermout)pap, combineer het met muesli of gebruik het als broodbeleg.



 
Zelf doe ik het in de havermoutpap, heerlijk!!!
 

 

 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten